Jak zacząć morsować?

Krótko o morsowaniu czyli o tym jak zacząć morsować..

Jak zacząć morsować - Niewątpliwie jest to coś wyjątkowego i przez wiele osób postrzegane jako "granica nie do przejścia" - adaptacja do zimna pomimo początkowego dyskomfortu psychicznego i strachu przez zimnem niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów.

Morsowanie i przyzwyczajanie naszego ciała do zimna opiera się na Hormezie - Jest to zjawisko występujące w przyrodzie, które poprzez oddziaływanie bodźców stresogennych na organizm w krótkim czasie działa korzystnie i powoduje szereg pozytywnych reakcji biochemicznych. Wiele osób pyta jak zacząć adaptację do zimna, jak się do tego przygotować i zabrać.

Podsunę wam parę wskazówek, które mi osobiście pomogły i rozwiały wszelkie wątpliwości. Są dwie opcje, albo stopniowo się hartujemy poprzez krótką ekspozycję na zimno rozpoczynając od wczesnej jesieni, gdy temperatura powoli spada i woda w jeziorze, morzu czy też rzece się ochładza lub jak ktoś woli przeprowadzić adaptacje w trybie szybszym i jest na to gotowy mentalnie może wejść w zimę od razu i tak rozpocząć przygodę.

Osobiście wybrałem drugą opcję ponieważ nie chciałem czekać na kolejny sezon okrągły rok. Oczywiście stopniowa adaptacja jest stabilniejsza i spokojniej ją znosimy w odróżnieniu od rozpoczęcia morsowania w zimę. Oba sposoby uważam, że są skuteczne i każdy może dobrać coś dla siebie. Jeżeli potrzebujesz czasu na przygotowanie się - nie ma problemu daj sobie go. Wiele osób odczuwa strach przed zimnem i boją się, że jak wejdą do zimnej wody to natychmiast zachorują i skończy się to zapaleniem płuc. Nic bardziej mylnego. Sama krótka ekspozycja na zimno nic nam nie zrobi. To wyźiębienie, niedospanie, deficyt kaloryczny i zmęczenie - połączenie tych czynników gwarantuje nam chorobe.
W punktach postaram się wam opisać co należy ze sobą zabrać i jak się przygotować do hartowania organizmu :

1. Nastawienie mentalne i gotowość do przekraczania własnych granic
2. Otwartość i chęć próbowania nowych rzeczy
3. Strój kąpielowy, shorty
4. Buty neoprenowe i rękawice (Jeżeli czujesz potrzebe ich noszenia i w ten sposób będzie tobie łatwiej - nie ma problemu, zakładaj i wskakuj do wody ! )
5. Ręcznik do wytarcia i ciepłe ciuchy na przebranie
6. Termos, kubek z ciepła herbatą lub kawą
7. Przed wejściem do wody warto wykonać krótką, intensywną rozgrzewkę w postaci pajacyków, pompek, przysiadów czy podskoków aby pobudzić układ krążenia do pracy i podbić tętno.
8. Nie bój się ! reakcja organizmu może cie zaskoczyć ale uwierz mi, świetnie sobie poradzisz. Skup się na oddechu i opanuj sytuację.
9. Stanowczym krokiem zanurz się do szyji, wyreguluj oddech i posiedz chwilkę. Jak poczujesz, że wystarczy - wyskakuj z wody, ubierz się i ogrzej.

Przed morsowaniem warto coś zjeść aby pobudzić układ pokarmowy do działania, ponieważ pokarm ma właściwości ciepłotwócze i łatwiej będzie nam rozgrzać się i przywrócić odpowiednią temperature. Morsowanie na czczo jest trudniejsze i wymaga większej wprawy.

Cały proces "morsowania" i adaptacjii do zimna wydaje się być bardzo trudny i wręcz nieosiągalny dla zwykłych ludzi. Moim zdaniem jest to po prostu strach przed nieznanym i tak na prawdę nie ma się czego bać. Spróbój a zobaczysz jak sobie świetnie poradzisz i twój organizm się szybko przystosuje. Przestaniesz chorować, staniesz się silniejszy i na nowo wzbudzisz ogromne pokłady ukrytej energii. Poprzez większy kontakt z naturą ukoisz swoje nerwy i lepiej przebrniesz przez reszte dnia. Życzę ci wytrwałości i dużo zimna.

Pozdrawiamy - Zimny Mors.
Jak zacząć morsować

Comments are closed.